۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

تاریخچه تکواندو در ایران

تاریخجه تکواندو ایران

نویسنده: – رئیس کمیته داوران کانون تکواندوکاران ایران

تکواندو در ایران پس از برگزاری یک مانور نظامی که در مرزهای جنوبی کشور در سال 1347 برگزار شد، توسط
کاظم رضایی کادر ارتش ایران که شاهد اجرای فنون تکواندو توسط افسران کره ای بود به مقامات نظامی ایران معرفی گردید. پس از پیگیری های صورت گرفته رضایی با مسئولان تربیت بدنی ارتش، یک گروه نظامی از ارتش کره جنوبی به سرپرستی سرگرد کیم سورین در سال 1349 به منظور آموزش نیروهای ویژه هوابرد ارتش وارد ایران شد و در پادگان نوهد (نیروی ویژه هوابرد) کلاس های آموزشی آن دایر گردید.

پس از نزدیک به دو سال آموزش از اویل دهه 1350 تعلیم دیدگانی چون
مرحوم منصور فکوری، کاظم رضایی، داود ارجمند، اسماعیل آذرپاد، شهید حسن زرشکی، سلیمان علی نسب و همچنین علی مدیری که تکواندو را شخصا زیر نظر یک مدرس کره ای آموزش دیده بود، این ورزش را در سطح پایتخت و دیگر نقاط کشور اشاعه دادند.فعالیت سازمانی این ورزش در سال 1354 با عنوان انجمن تکواندو نیروهای مسلح، به سرپرستی سرهنگ بهروز سرشار آغاز گردید. متعاقب آن در همان سال تیم تکواندوایران متشکل از منتخبین نیروی مخصوص ارتش برای نخستین بار در رقابت های جهانی در سئول کره جنوبی حضور پیدا کرد که ماحصل آن یک مدال برنز توسط حسین بدیع زاده بود.
سال 1363 پس از استقلال رشته های انجمن ورزش های رزمی (جودو، تکواندو، کاراته) فدراسیون تکواندو ایران تاسیس شد. طی سالهای دهه 70 و 80 افتخارات پرشمار و متعددی توسط تکواندوکاران ایران در رقابت های المپیک، جهانی و بین المللی به ثبت رسیده که بیانگر پتانسیل بالای تکواندو ایران در سطح جهان است.
سال ۱۳۷۸ تیم تکواندو باشگاه بهنام اولین تیم خارج از سیستم دولتی ورزش ایران به دعوت فدراسیون تکواندو هلند و به تورنمنت بین المللی تکواندو آیندهون به طور رسمی دعوت و پس از رایزنی های مختلف نماینده این باشگاه موفق به اخذ روادید از سفارت هلند شد.
فدراسیون تکواندو ایران با کارشکنی های متععد و پس از سفر این تیم به هلند با حمایت مسئولان ارشد وقت سازمان تربیت بدنی مانع از حضور تکواندوکاران ایرانی در این تورنمت گردید.
شاید این مساله رابتوان سرآغاز جنبش مدنی ورزش ایران دانست.
در سال 1379 کانون تکواندوکاران ایران به عنوان اولین نهاد مدنی و مردمی ورزش ایران آغاز به کار کرد وبرای نخستین بار در ورزش ایران برگزاری مسابقات، اعزام های برون مرزی، تربیت داوران و مربیان و ... خارج از چارچوب دولتی و در سطحی گسترده در رشته تکواندو صورت گرفت.
در سال 1381 هنر رزمی تاپ تکواندو (تکواندو برتر) توسط سید علی حق شناس رئیس کانون تکواندوکاران ایران رسما حضور خود را اعلام کرد.حق شناس دلایل این اصلاحات فنی را که پس از انشعاب ناگهانی تشکیلاتی این ورزش در اواخر دهه 1370 در ایران صورت می گرفت، ضعف فنی مشهود تکواندو و به عنوان یک هنر رزمی کامل، جذب نوجوانان و جوانان تکواندوکار به سبک های رینگی و عدم وابستگی به هنر رزمی خاور دور و مشخصا کره جنوبی اعلام کرد.
درسال ۱۳۸۲ وپس از یک ماراتن نفس گیر که با شکایت رسمی رییس کانون تکواندوکاران در واپسین ساعات سال ۱۳۸۱ آغاز وبا شکایت متقابل رییس فدراسیون تکواندو همراه بود در نهایت برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران یک رییس فدراسیون محکوم و رییس فدراسیون تکواندو در پای میز محاکمه با رای شعبه ۱۰۴۰دادگاه مجتمع قضایی شهید قدوسی تهران به
جزای نقدی بدل از حبس محکوم گردید.
کسب عنوان قهرمانی در کاپ آزاد فول کنتاکت قهرمانی اروپا (استامبول-2003) و عنوان قهرمانی جهان در رقابتهای کیک بوکسینگ قهرمانی جهان در سال 2008 (جام گلادیاتورها – اسپانیا) از افتخارات تیم ملی تاپ تکواندو جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی است.


برگرفته از سایت رسمی کانون تکواندوکاران ایران (با اندکی تصرف و با مجوز رسمی از دبیر کل محترم کانون)
http://irantkd.ir/HisOfIrTeak.htm
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 12 آبان 1388 توسط: کمیته فرهنگی جمعیت سازمان های غیر دولتی ورزش ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر